esmaspäev, juuli 20, 2015

Pullerits: Kuidas endine rattaproff mind ära kasutas (ja mis pärast sai)?

Jõudsin endisele rattaprofile Grete Treierile (fotol paremal), Eesti edukaimale naismaanteeratturile (on ikka sõna...) järele siis, kui lõppes mets ja algas voore nõlval viljapõld. Tal oli valge rattasärgi seljal suurte siniste tähtedega kiri «Estonia» – see ta Lähte rattamaratoni avatud raja sõidul juba kaugelt ära andiski. Aga mis mind talle ära andis, seda ma ei tea, sest tõele au andes olin Treieriga varem suhelnud vaid korra, kui tegin temaga kahe aasta tagusel kevadel Postimehe vastupidavusalade erilehele Maraton kolmveerandtunnise intervjuu. Kuna Treier viibis tollal Hispaanias kirdeosas Kataloonis laagris, vestlesime Skype’i teel, ja kuna side tõrkus, siis panime videopildi üldse kinni.

Pisut enne seda, kui Treierile järele jõudsin, möödus minust metsa vahel koos kahe kaaslasega nii Prantsusmaa kui Hispaania klubides pedaalinud Raido Kodanipork (fotol vasakul), Barcelona olümpia üheksas mees grupisõidus. Küsis, kas tulen järgmisel nädalavahetusel, kui Estonian Cupi sarjas toimub Lähtel võistlussõit, samuti starti. Vastasin ausalt, et tulin sedapuhku rajale lihtsalt seepärast, et Lähte rajad asuvad mu kodulinnale Tartule lähedal, ning et maastikusõit pole mulle mingi lemmikala. Ta võttis selle küllap teadmiseks ja läks siis oma teed.

Tõepoolest, erinevalt enamikust teistest, kes saabusid Lähtele autoga, sõitsin laupäeva hommikul sinna kohale oma Ameerikast Salt Lake Cityst ostetud Treki sadulas. Puiestee tänaval jõudis mulle valge kaubikuga järele Caspar Austa (fotol paremal), kes oleks Eesti parim maastikusõitja, kui poleks Martin Lood, aeglustas käiku ja lasi kaassõitja-poolse akna alla ning küsis, kas lähen samuti Lähtele, nagu läks temagi. Ütlesin, et jah. Austa lausus seepeale, et tema küll nii kõva mees ei ole, et ratta seljas võistlustele sõita, mispeale kostsin, et eks tal tule siis rohkem trenni teha. Küsisin, kas ta mind tuulde ei tahaks võtta. Austa ütles, et palun väga – 120 sisse ja lähme. Seda oli jällegi mulle liiga palju. (Tema rekord auto tuules sõites on 127 km/h.)

Jõudsin Lähte spordihoone taha stardialasse viis minutit enne starti. Endine rattaproff Rene Mandri (fotol vasakul) seisis registreerimislaua kõrval ja jagas osalejaile rajakaarte. Küsisin, kui raske raja ta on valmis meisterdanud. Mandri ütles, et kolm tõusu on ikka väga rasked, kust tuleb ratast käe kõrval üles tõugata, ja üks noist on koguni nii raske, et sealt on isegi mootorratastel keeruline üles saada.

Alguses, Lähte ümbruse nõlvadel sõideti võrdlemisi mõõdukas tempos. Mu eesmärk oli liikuda niisuguse kiirusega, et jääks parajalt varu, et, nagu ütleb Art Soonets, ei peaks pärakut välja sõitma. Aga seal, kus tulid metsavahelised loksutavad lõigud, jäin pikast rivist maha, nagu alati seesugustel puhkudel. Ega hüpitaval maastikul ole ka kerge jalgu pedaalidel hoida, kui oled sõitma tulnud tavaliste Salomoni jooksutossudega.

Sellegipoolest leidsin end ühtäkki Treieri (fotol paremal) kannul. Küsisin, kuidas tal tervis ja kas tippspordiga on nüüd lõplikult lõpp. Kuulsin, et siis, kui ta telerist suurtuure näeb, lööb adrenaliini ikka keema, aga üldiselt peab ta sportides enesetunnet jälgima. Ei tahtnud teist inimest oma uudishimuga liiga tüüdata ning vajutasin üle põllu kulgeval lõigul seejärel veidi tugevamini pedaalidele. Kui keerasin vasakule, kruusateele, võtsin madala asendi, toetades käsivarred leistangile, ning väntasin isuga Vedu suunas.

Ühtäkki, enne Vedut, kuulsin selja tagant, et keegi tuleb hea hooga. Niipea kui heitsin pilgu kõrvale, lausus paremale küljele ilmunud Treier: «Näe, kasutasin sind ära.» Ja läks siis mööda, Tartu Ülikooli sinikollases vormis kaaslane kannul. Haakisin neile tuulde.

Aga Vedul panid nad mõlemad kiirust juurde. Hmm, mõtlesin endamisi, kas Treier ikka jälgib enesetunnet, ega ta üle pinguta. Rada kitsenes, peagi hargnes kruusalt metsavaheteele. Kiirus muudkui kasvas. Hakkasin tasapisi aru saama, mis toimub.

Toimus see, et Treier (fotol vasakul tagant teine) ja tema kaaslane kruvisid teineteise alla tempot. Niipea kui nad vahetasid, hüüdis Treier «hopp!» ja juhtohjad haaranud mees kihutas veelgi kiiremini edasi. Treier jälgis samal ajal üle õla, mida mina teen. Püsisin neil jätkuvalt tuules. Kuni ühel hetkel tundsin, et nad lasid vahetuse järel tempot alla.

«Nüüd on hea kontrasse minna!» hüüdsin neile selja tagant ja tõusin sadulast. Kuid tegu ei järgnenud. Treier blokeeris sujuvalt mu kiirenduskatse. Niisiis oli selge, et mind oli proovile pandud. Mis siis ikka, vaatame, mis edasi saab; jälgin tagant mängu.

Kiirus läks jälle suuremaks. Õnneks oli metsavahetee hea sileda jäljega. Istusin kindlalt tuules. Lasin teistel tööd lõhkuda. Kuni ühtäkki märkasin, et nad on nii hasarti täis, et ei märka isegi seda, mida nad teevad.

Kollasel tahvlil näitas must nool selgelt parempööret, aga Treier (fotol paremal) ja tema kaaslane põrutasid kiirust vähendamata otse. Muidugi olnuks efektne neilt nüüd vaikselt tagant ära vajuda, et näis, kas nad märkavad, et said must lahti, ja mis nad seejärel teevad – kas jätkavad valel rajal sõitmist ning millal taipavad tagasi keerata.

Aga sellised seatembud, isegi avatud raja matkasõidul, ei meeldi mulle mitte üks põrm. Hüüdsin neile jalamaid: «Hei, minu arust läks rada nüüd paremale!» Nad vaatasid üle õla. Näinud, et olen kinni pidanud – ja ei eksita neid valehüüdega, et siis kontrasse söösta –, pidasid ka nemad järsku kinni. Nad olid kihutades tõepoolest õige pöörde maha maganud.

Järgmised pool kilomeetrit, kus rada keeras korraks ka asfaldile, sõitsin rahulikult, et hasartseid konkurente järele oodata, kuid neil olid tagapool ilmselt juba uued plaanid. Liiati keerasid nad peagi ära vasakule, poolmaratoni rajale, aga mina suundusin paremale, maratoni rajale. Järgmised rohkem kui 30 km sõitsin ihuüksi, kui mitte arvestada, et umbes pooleteiseks kilomeetriks sain ühe Pelotoni klubi sõitja tuulde, kuid pärast Tartu-Jõhvi maantee ületamist läks ta järsul metsavahelisel tõusul, kust ma ei hakanud üles punnimagi, mul eest.

Ometi ei jäänud ma täiesti kaaslasteta. Järgmiste järsemate tõusude nõlvadel ja tipus ilmusid alati platsi kolm-neli Pelotoni klubi meest eesotsas endise väleda suusataja Kristjan Oologa, kes püüdsid mind iga kord veenda, et kõik eelnevad sõitjad on neist tõusudest üles sõitnud, ja et mina olen esimene, kes ratast käe kõrval lükkab. Nad muudkui ergutasid, et istuksin sadulasse tagasi. Kui pakkusin neile liivakarjääri kõige järsema tõusu tipus oma ratast, et näidaku eeskuju, kuidas sellest niiske lahtise liivaga nõlvast, kus Mandri sõnul on isegi mootorrattaga keeruline hakkama saada, üles vändata, lükkasid nad ettepaneku millegipärast tagasi. Ausõna, ei usu, et keegi sealt jalgrattaga tippu välja suudaks pedaalida.

(Selgus, et ei suutnudki. Helistasin just Austale ja pärisin, mida tema tollel tõusul tegi. Ta tunnistas, et pidi jala ikka korra poolel tõusul maha panema. Ta ütles, et oli ainus, kes sealt üles sõitis, mõned teised tema grupis tulid juba tõusu all sadulast maha [nagu minagi]. Austa lisas, et oli isegi üllatunud, kui suutis kümmekond kilomeetrit enne lõppu heinamaa järsust tõusust, kus asub mäefiniš, üles sõita – ja jällegi oli tema ainus, kes sellega hakkama sai. Tõsi, ta lisas, et ega palju puudunud, et oleks enne tippu pidanud jala maha panema, aga inimesed ergutasid nii kõvasti, et ta pressis siiski üles välja. Kokkuvõttes hindas ta Lähte rattamaratoni raja raskeks, sest enamiku distantsist tuleb muudkui jõuga sõita.)

Tosin kilomeetrit enne lõppu jõudsin järele ühele mehele, kes tundus pisut kurnatud. Andsin talle selja pealt käega hoogu ning kutsusin ta enda tuulde. Vedasin teda kruusateel, toetudes tuuletakistuse vähendamiseks taas käsivartega leistangile, 35-36 km/h. Vähem kui 10 km enne lõppu tunnistas ta, et külmavärinad tikuvad peale. Kahtlustasin tal kas kurnatust või päikesepistet. Selle ajaga oli meiega liitunud veel üks sõitja ning kahekesi aitasime teda tükk aega enda tuules. Küsisin aeg-ajalt, kuidas tal enesetunne on, ja ütlesin, et ta annaks niipea, kui enesetunne kriitilisemaks läheb, julgelt teada.

Õnneks jõudis ta ilusasti meie järele Lähtele tagasi. Pärast tänas kenasti, et teda aitasin.

Jah, Austal on õigus – Lähte rada on raskete killast. Kui temal kulus 60 km läbimiseks kaks ja pool tundi, siis minu kolm tundi ei olegi järelikult kõige hullem aeg.
******
A jeep road leading towards the Maze Overlook, Canyonlands National Park, Utah 29. aprill 2012. Pildistanud Priit Pullerits. (Suuremalt vaatamiseks klikkida pildile.)

Foto 1: Grete Treier 2012. aasta oktoobris. Foto autor: Stanislav Moshkov, Õhtuleht/Scanpix
Foto 2: Raido Kodanipork 2011. aasta novembris Tallinnas rattatreeningul. Foto autor: Toomas Huik, Postimees/Scanpix
Foto 3: Caspar Austa tänavu mais Mulgi rattamaratonil. Foto autor: Marko Saarm, Sakala/Scanpix
Foto 4: Rene Mandri 2012. aasta juunis Rõuges Eesti meistrivõistlustel eraldistardist sõidus. Foto autor: Sile Annuk, Postimees/Scanpix
Foto 5: Grete Treier 2012. aastal Londoni olümpial enne grupisõidu starti. Foto autor: Liis Treimann, Postimees/Scanpix
Foto 6: Grete Treier 2012. aastal Londoni olümpial grupisõidus /vasakult teine). Foto autor: Liis Treimann, Postimees/Scanpix
Foto 7: Grete Treier 2010. aasta aprillis. Foto autor: Joosep Martinson, Õhtuleht/Scanpix
Foto 8: Caspar Austa võitmas tänavust Rõuge rattamaratoni. Foto edastas: Sander Maasing
Foto 9: Caspar Austa võitmas tänavust Rakvere rattamaratoni. Foto autor: Sander Maasing
Foto 10: Virmalised tänavu 17. märtsil Lähte vaatetorni taustal. Foto autor: Kristjan Teedema, Postimees/Scanpix

At 18:22, Anonymous Martin, eestlane (Kalamaja, Tallinn) said...

Blogi administraator eemaldas selle kommentaari.

At 19:36, Anonymous Martin said...

Lihtsalt väike arvamus C.Austa teemal.See mees poleks mingil juhul parim ,kui seda Lood ees ei oleks.Selle tõestuseks eile Rakveres toimunud meistrivõistlused maastikuratta sõidus.Eliidi sõidus kaotas ta kolmandaks tulnud M.Sirvelile päris suure vahega.Aga kui korralikult trenni teeb,siis võibolla kunagi saab ka parimaks.

A kuda ta sind, Priit, ära kasutas? Ja mis siis pärast sai? Lugesin, aga ei mõistnud. A võib-olla ma ootasin sellest följetonist enamat. Võta nüüd kinni.

Kasutas sedasi, et sõitis minu tuules. Mis siin keerulist mõista on?

At 12:13, Anonymous kehakultuurlane, Kägu. said...

Mina eeldasin pealkirja järgi siukest lillamaigulist lugu ja paadunud homofoobina lugesin ülimalt ettevaatlikult. Kavatsesin lugeda vaid selleks ,et teada saada, kes siis on see Priidu "silma rõõm" ja jätta detailid välja. Lugu algas positiivselt ja ütleks ,et isegi erutavalt. Tõotas tulla põnev lugu, kes meist siis vastu oleks ,kui kena noor näitsik, meid pisut " ära kasutaks"?Kahjuks oli loo keskosa igav ja õnnelik lõpp puudus. Mage ja mõttetu lugu. Olen pettunud!

Elu ongi tunduvalt lihtsam ja proosalisem ja vähemerutav, mitte selline, nagu igasugused "literaadid" seda üles püüavad kloppida. Mina kirjutan asjadest tõeselt, ilustamata, midagi juurde panemata (ja ainult aeg-ajalt üht-teist välja jättes).

At 14:52, Anonymous Vootele Võrumaalt, endisest S.Kirovi kolhoosist said...

Segaseks jäi see lugu. Panid sa siis Gretele ära või ei.

At 15:33, Anonymous Martin, kultuuriteooria said...

Ah, cinéma vérité, hr ajakirjanik Pullerits!

Margus Konnula (Contra) maratonikirjelduste vares-barbarislikku füsiolooogilise naturalismini on teil veel pikk tee minna.

Täna nägin Tartus siseminister Hanno Pevkurit. Ta astus ligi, surus kätt ja päris esimese asjana, kuidas sportlik vorm on. Ei osanud esimese hooga muud hinnangut anda, et eks seda saa lähinädalatel loodetavasti näha. Ta rääkis, et oli kaks nädalat viibinud puhkuse ajal Kreetal ja oli seal trenni teinud, aga kui nüüd on tagasi tööl, siis on trenniks taas raske aega leida. Ta oli viimati jooksnud 17 km, kilomeetri aeg viie minuti kanti. Täitsa normaalne mõõdukas koormus minu arust. Mis mul vastu panna? No eelmine nädal tuli ratta seljas veidi üle 300 km. Asi ehk seegi.

Mis kaalutlustel lapikpedaalidega läksid?
Vaatan, et Pulleritsu blogis jooksublogi pidanud Martin on kinga saanud.

Mitmes etapis te hr. Pevkuriga kohtusite?

Kirjutasite, et oli tähtis, et pärakut välja ei rebestaks, ja ka pealkirjas on juttu pärast. Mis siis teie pärast sai, ehk taguotsast?

"Ta astus ligi, surus kätt"
tõesti teil ei olnud ju kuhugi põigelda. Kõrvaltänavasse, maa alla. Häbistas teid keset tänavat, on ikka lugu.

Tundub, et oli õnnelik lõpp.

At 23:07, Anonymous Karvajalg Harku Vallast said...

Priit tundub, et sa oled selline lükatav-tõmmatav mees ikkagi. Mina ei oleks sellisele mehele kätt andnud. Põhjus on loomulikult pagulastes, mis siia tuuakse. Rõivas,Pevkur ja muud põhulõuad keeravad meie oma kodumaa lihtsalt perse.
Küsisid Pevkuri käest ka mitu pagulast endale Veskimöldre Sambliku tn koju võtab? See, et need põhulõuad rahva tagant igapäevaselt varastavad on köömes selle pagulase teema kõrval.

Kristjan Oolo kohta on seekord jäänud millegipärast märkimata, kuidas ta kunagi Andrus Veerpalule ära tegi. Ja praegu on just see aeg, kus Oolo kõvasti ajakirjaniku tuge vajab seoses Kilgi teemaga.

Kas need olid nüüd spetsiaalselt sinna külge kruvitud või algusest saati olnud? Platvormpedaalid olid lihtsama spordirahva hinge äraostmiseks, et mingi raske massiosa arvaks, et PP on õige mees.

Tavapedaalid olid seepärast, et ma kasutan Treki ka tavasõitudeks, sest maastikuvõistlustel ma ju peaaegu üldse ei käi. Seetõttu on sel küljes ka tavapedaalid, sest neid kasutan enamiku ajast tolle ratta peal. Võistlusteks olen need siiski asendanud spetsiaalpedaalidega, aga võistlusi on vähe: sügisel oli TRM, kevadel Kõlleste maraton, nüüd sügisel taas TRM.

Hei Pullerits, kas siia blogisse ka pagulastekoosolekust omapoolseid muljeid kirjutad? Haritumate pagulastevastaste seisukohti ja lahendusvariante oleks hea lugeda, facebooki ja muude vastaste foorumeid lugedes on oht sealt mingi imbetsilliks muutev nakkus saada.

Pagulaste maaletooja surus minulgi aastaid tagasi kätt ja küsis, kuidas läheb. Tuli just keha liikutamast.

Kas tuli ka jutuks, millal Vao külalised ära koju lähevad?

12:19 sa oled juba selle nakkuse omale saanud. Edu ravimisel.

Poliitikud on end halba seisu pannud, peavad siin KOVidele maha müüma seda, mis Itaalia ja Kreeka oma jõhkra ja nahaalse tegutsemisega on teistele peale surunud. Kuid ega neile seepärast kaasa tundma pea.

Aga tegelt ka, Pullerits, kas sul natukenegi häbi ei ole, tulla siia lehvitama sellega, kes teda teretas?!
Miks see kainestav artikkel on PM+ all tasuline?

Kõik lood, mis ilmuvad paberlehes, on veebis tasulised. Need lood, mis tehakse ainult veebi ja paberlehte ei panda, on tasuta. Jätke see reegel meelde ja levitage seda teiste seas ka, et ma ei peaks enam seda uuesti seletama.

Rahariik on siis ikka tähtsam kui Eesti riik.

Sel korral peab tunnistama, et ajakirjanikuhärra on kodutöö tegemata jätnud. Gretet saatnud meesterahvas oli tema abikaasa Edgari.

At 04:15, Blogger oakleyses said...

burberry, michael kors outlet, louis vuitton, tory burch outlet, louis vuitton, burberry outlet online, michael kors outlet, uggs on sale, ugg boots, louis vuitton outlet, nike air max, michael kors, prada outlet, ray ban sunglasses, louboutin outlet, ray ban sunglasses, polo ralph lauren outlet, gucci outlet, nike air max, oakley sunglasses, cheap oakley sunglasses, nike free, louis vuitton, replica watches, longchamp outlet, ugg boots, chanel handbags, ugg boots, oakley sunglasses, tiffany jewelry, longchamp, jordan shoes, polo ralph lauren outlet, replica watches, michael kors outlet, michael kors outlet, louboutin shoes, kate spade outlet, oakley sunglasses, prada handbags, louboutin, ugg boots, christian louboutin outlet, longchamp outlet, nike outlet, louis vuitton outlet, michael kors outlet

At 04:18, Blogger oakleyses said...

air jordan pas cher, kate spade handbags, coach outlet, nike roshe, nike air max, abercrombie and fitch, hermes, north face, louboutin pas cher, sac longchamp, true religion jeans, longchamp pas cher, oakley pas cher, nike air max, ray ban uk, sac guess, hollister, nike free run uk, hogan, true religion jeans, ray ban pas cher, nike free, timberland, michael kors, nike roshe run, lacoste pas cher, new balance pas cher, lululemon, michael kors, mulberry, vanessa bruno, nike blazer, coach outlet, michael kors, hollister pas cher, vans pas cher, burberry, coach factory outlet, true religion jeans, ralph lauren pas cher, tn pas cher, air force, ralph lauren uk, north face, coach purses, converse pas cher, michael kors, nike air max, air max, true religion outlet

At 04:20, Blogger oakleyses said...

iphone 5s cases, abercrombie and fitch, giuseppe zanotti, ralph lauren, iphone 6s plus cases, wedding dresses, nfl jerseys, soccer jerseys, valentino shoes, asics running shoes, iphone 6s cases, herve leger, hollister, new balance, timberland boots, beats by dre, lululemon, ipad cases, reebok shoes, s5 cases, babyliss, mcm handbags, iphone 6 plus cases, oakley, mont blanc, iphone 6 cases, iphone cases, soccer shoes, north face outlet, ferragamo shoes, nike huarache, jimmy choo shoes, nike trainers, p90x workout, birkin bag, baseball bats, louboutin, hollister, vans shoes, instyler, longchamp, insanity workout, mac cosmetics, celine handbags, ghd, nike air max, bottega veneta, nike roshe, north face outlet, chi flat iron

At 04:24, Blogger oakleyses said...

juicy couture outlet, doke gabbana outlet, nike air max, wedding dresses, pandora charms, bottes ugg, karen millen, moncler, gucci, montre pas cher, ugg,uggs,uggs canada, swarovski crystal, canada goose uk, swarovski, pandora jewelry, toms shoes, vans, hollister, supra shoes, canada goose outlet, michael kors handbags, louis vuitton, ray ban, louis vuitton, hollister, moncler, pandora jewelry, ugg boots uk, converse outlet, ugg pas cher, louis vuitton, moncler, canada goose, canada goose outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, moncler, canada goose, coach outlet, moncler, michael kors outlet online, canada goose, links of london, barbour, moncler outlet, marc jacobs, michael kors outlet, thomas sabo, pandora charms, lancel, sac louis vuitton pas cher

At 19:14, Blogger Mai said...

خدمات دبي
توريد وتركيب السيراميك للمطابخ بدبي
تركيب السيراميك للمطابخ بدبي

At 01:25, Blogger menna said...